ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Τα χαρακτηριστικά στάδια της ανάπτυξης των παιδιών 0-5 ετών

Από τη γέννηση ενός παιδιού και μέχρι την ηλικία των 5 ετών εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια ανάπτυξης τα οποία θα σηματοδοτήσουν τη μετέπειτα εξέλιξη του παιδιού σε διάφορους τομείς. Τα στάδια ανάπτυξης αφορούν κυρίως τον συναισθηματικό, οπτικο-κινητικό, γλωσσικό, γνωστικό και κοινωνικό τομέα.

Τα αναπτυξιακά στάδια δεν εμφανίζονται σε όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό, όμως οι ηλικίες που αναφέρονται και αναλυτικά παρακάτω είναι ενδεικτικές για την κατά μέσο όρο εκδήλωση των αντίστοιχων χαρακτηριστικών. 

Υλικό πρώτης ανάγνωσης: το παιχνίδι με τις κάρτες

Το υλικό

Το υλικό της πρώτης ανάγνωσης αποτελείται από 144 κάρτες με εικόνες, λέξεις και προτάσεις.Από τις 144 κάρτες, οι 72 έχουν από τη μία πλευρά μια εικόνα και από την άλλη μια λέξη ή μια πρόταση. Οι υπόλοιπες 72

έχουν από τη μία πλευρά μια λέξη ή μια πρόταση και από την άλλη ένα γεωμετρικό σχήμα (κύκλο, τετράγωνο ή τρίγωνο). Καθεμιά από τις 72 κάρτες με εικόνες αντιστοιχεί σε μια κάρτα με λέξη ή πρόταση και αντίστροφα. Για παράδειγμα, η κάρτα που εικονίζει μια γάτα αντιστοιχεί στην κάρτα που γράφει τη λέξη «γάτα», και αντίστροφα.

Συμβολικό Παιχνίδι: Τι είναι και τι δεξιότητες αναπτύσσει;

Το συμβολικό παιχνίδι είναι όταν το παιδί καλείται να αναπαραστήσει  μέσω του παιχνιδιού ρόλους και δραστηριότητες της καθημερινής ζωής με σενάρια φανταστικά ή και υπαρκτά κάποιες φορές. Εμφανίζεται μετά την ηλικία των 1,5 και όσο το παιδί μεγαλώνει, αυξάνεται η πολυπλοκότητα και η σύνθεση του.

Οι μορφές που μπορεί να πάρει είναι πολλές και διαφορετικές. Κάποια παραδείγματα είναι όταν ένα κορίτσι συνήθως κοιμίζει την κούκλα της  ή παίζει τη δασκάλα και αντίστοιχα ένα αγόρι παίζει τον γιατρό ή πάει σε ένα υποθετικό μαγαζί να ψωνίσει. Με λίγα λόγια το παιδί πρωταγωνιστεί σε διάφορους ρόλους με δικά του σενάρια και προσπαθεί να βρει απαντήσεις και λύσεις. Επιπλέον το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να ταυτιστεί και με αντικείμενα. Ένα παράδειγμα είναι όταν τα παιδιά φοράνε τα ρούχα των γονιών τους για να τους μιμηθούν ή κάνουν την βούρτσα μικρόφωνο να τραγουδήσουν ή ακόμα φορούν ένα κουτί για καπέλο.

Πώς σχετίζεται η κινητική καθυστέρηση με την νοητική καθυστέρηση;

Καθυστερήσεις της κινητικής ανάπτυξης

όταν δεν συνδέετε με νευρολογικές διαταραχές ή γενετικά σύνδρομα μπορεί να είναι το αποτέλεσμα μιας σοβαρής νοητικής καθυστέρησης που μπορεί να οφείλεται σε ποικίλους αιτιολογικούς παράγοντες, όπως ενδομήτριες λοιμώξεις, περιγενετικούς κινδύνους κ.α. Τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια που παρατηρεί η μητέρα είναι η αργή κινητική εξέλιξη των βασικών κινητικών οροσήμων. Για παράδειγμα αυτά τα παιδιά αργούν να καθίσουν ανεξάρτητα σε καθιστή θέση και να περπατήσουν μόνα τους.

Ασκήσεις για βελτίωση στη γραφή των γραμμάτων στο τετράδιο.

Όταν τα παιδιά ξεκινούν να μαθαίνουν να γράφουν τα γράμματα, συχνά δυσκολεύονται στο να τα τοποθετήσουν σωστά σε σχέση με τη γραμμή του τετραδίου.

Μια πολύ απλή άσκηση – απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου και α’ δημοτικού-  που μπορείτε να κάνετε είναι η εξής: