Στις σχολικές τάξεις συναντάμε μεγάλη ανομοιογένεια μεταξύ των μαθητών,
Στόχος του παιχνιδιού είναι να καταλάβουν τα παιδιά γιατί κάποια πράγματα τους προκαλούν θυμό και να μάθουν πως υπάρχουν τρόποι να ηρεμούν όταν κάτι τα εκνευρίζει.
Ο καλός και ποιοτικός ύπνος βοηθά το παιδί στη συγκέντρωση, στο να θυμάται πράγματα και στο να φέρεται καλά.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται τα αναπτυξιακά ορόσημα που κατακτά ένα παιδί μέχρι να επιτύχει μια ώριμη και ολοκληρωμένη γραφοκινητική διαδικασία.
Η ακουστική απώλεια στην παιδική ηλικία, ακόμη και η ελαχίστη, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά και να δημιουργήσει προβλήματα και δυσκολίες στην ανάπτυξη του παιδιού. Τα παιδιά με οποιαδήποτε απώλεια ακοής, ελαφριά, σοβαρή, μονόπλευρη, παροδική ή προοδευτική, αντιμετωπίζουν προβλήματα στην κατάκτηση της γλώσσας, την ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, όπως επίσης και στην σχολική τους επίδοση.
Τα παιδιά με σοβαρές και μόνιμες βαρηκοΐες από την βρεφική τους ηλικία, είναι εκείνα τα οποία έχουν γεννηθεί κωφά ή βαρήκοα ή έχασαν την ακοή τους πριν ακόμη αρχίσουν να μιλούν, δηλαδή πριν την ηλικία των 3 ετών. Στη περίπτωση αυτή γίνεται λόγος για προγλωσσικά κωφά ή βαρήκοα παιδιά. Μιλώντας με αριθμούς, 1 στα 1000 παιδιά γεννιέται κωφό, ενώ 2- 3 στα 1000 παιδιά χάνει την ακοή του, πριν αρχίσει να κατακτά την γλώσσα. Είναι αξιοσημείωτο, πως το 90% των κωφών παιδιών προέρχεται από ακούοντες γονείς! Από την άλλη πλευρά υπάρχει και η περίπτωση των μεταγλωσσικά κωφών ή βαρήκοων παιδιών, εκείνων δηλαδή που έχασαν την ακοή τους αφού κατέκτησαν την γλώσσα, περίπου στην ηλικία των 3-4 ετών. Τα παιδιά αυτά, έχουν ήδη κατακτήσει κάποιες βασικές δεξιότητες πριν χάσουν την ακοή τους, όπως για παράδειγμα, έχουν μάθει να επικοινωνούν με το περιβάλλον τους.
Σε όποια κατηγορία και αν ανήκουν τα παιδιά με απώλεια ακοής, χρειάζονται στήριξη και βοήθεια τόσο από τους εκπαιδευτικούς, όσο και από τους συμμαθητές τους, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και να έχουν την ευκαιρία της μάθησης και της επικοινωνίας. Παρακάτω παρατίθενται μερικές μικρές συμβουλές για την υποστήριξη των κωφών ή βαρήκοων μαθητών στην τάξη.
Πρωταρχικά, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι ενήμερος για τον βαθμό απώλειας της ακοής του παιδιού, τον τύπο βαρηκοΐας καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί το παιδί. Θα είναι χρήσιμο να γνωρίζει εάν το παιδί φοράει ακουστικό, αν επικοινωνεί με νοηματική, χειλεανάγνωση ή ομιλούμενη γλώσσα. Γνωρίζοντας λοιπόν το προφίλ του μαθητή, θα μπορέσει ευκολότερα να διαμορφώσει το περιβάλλον της τάξης και να διαφοροποιήσει τη διδασκαλία του.
Επικοινωνιακή προσέγγιση
Διαμόρφωση περιβάλλοντος τάξης
Το σοβαρότερο πρόβλημα των κωφών ή βαρήκοων μαθητών είναι ο θόρυβος της τάξης. Τα ακουστικά βαρηκοΐας και τα κοχλιακά εμφυτεύματα συλλέγουν τους ήχους μη επιλεκτικά, με αποτέλεσμα όλοι οι ήχοι του περιβάλλοντος να φτάνουν στα αυτιά του μαθητή.
Υποστήριξη από συμμαθητές
Ζητήστε από τα υπόλοιπα παιδιά να υποστηρίξουν τον κωφό συμμαθητή τους.
Η κώφωση δεν είναι μαθησιακή δυσκολία! Τα κωφά παιδιά έχουν την ίδιες ικανότητες και δυνατότητες να μάθουν όπως κάθε παιδί!
Δημιουργήστε ένα φιλικό και ευχάριστο μαθησιακό περιβάλλον για τον κωφό μαθητή και συμμαθητή σας!
Μπότση Ευανθία