ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΝΕΑ

Underlying Principles of Syllabus Design in English Language Teaching

INTRODUCTION

A language teaching syllabus involves the integration of subject matter (what to talk about) and linguistic matter (how to talk about it); that is, the actual matter that makes up teaching. Choices of syllabi can range from the more or less purely linguistic, where the content of instruction is the grammatical and lexical forms of the language, to the purely semantic or informational, where the content of instruction is some skill or information and only incidentally the form of the language. To design a syllabus is to decide what gets taught and in what order. For this reason, the theory of language explicitly or implicitly underlying the language teaching method will play a major role in determining what syllabus is adopted. Theory of learning also plays an important part in determining the kind of syllabus used. For example, a syllabus based on the theory of learning espoused by cognitive code teaching would emphasize language forms and whatever explicit descriptive knowledge about those forms was presently available. A syllabus based on an acquisition theory of learning, however, would emphasize unanalyzed, though possibly carefully selected experiences of the new language in an appropriate variety of discourse types.

Οι εκπαιδευτικοί απέναντι στην καινοτομία

Οι εκπαιδευτικοί απέναντι στην καινοτομία. Η εισαγωγή της  καινοτομίας στην εκπαίδευση στοχεύει στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή – εκπαιδευτική διαδικασία. Αναφορικά με μία καινοτόμα εκπαιδευτική δραστηριότητα ο μαθητής μπορεί συμμετάσχει ενεργά μέσα από τη σύλληψη μίας αρχικής ιδέας. Η καινοτομία κυρίως στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας αλλά και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γίνεται φανερή μέσα από τη μορφή διαθεματικών προσεγγίσεων, τα οποία στηρίζονται στη βιωματική, συνεργατική και πολυαισθητηριακή προσέγγιση της γνώσης. Ως καινοτομία μπορεί να οριστεί η εφαρμοσμένη χρήση της γνώσης με σκοπό την παραγωγή και παροχή  κάτι νέου με βελτιωτική ισχύ, το οποίο στοχεύει σε κάτι καλύτερο.

Στολές Αρμάνι θα υποχρεούνται να φορούν οι μαθητές σε σχολείο του Τόκιο

Ένα δημόσιο δημοτικό σχολείο στην ακριβή, εμπορική συνοικία του Τόκιο, την Γκίνζα, αποφάσισε να επιβάλει στους μαθητές του τη χρήση σχολικών στολών σχεδιασμένων από τον ιταλικό οίκο μόδας Αρμάνι προκαλώντας διαμαρτυρίες από πολλούς γονείες, ανέφεραν σήμερα τα μέσα ενημέρωσης.

'It captures their imagination': teaching sustainability through the arts

At a time when arts are squeezed in some schools, teachers are embracing them as a tool to teach the environment

At Fleet primary school in north London, children between the ages of three and 11 are learning songs about climate change and the environment. Tunes featuring fossil fuels, composting, growing vegetables and the impact of transport have all become popular in class, despite the somewhat serious messages at their heart.

For the teachers, music is proving to be a useful tool in explaining subjects that may otherwise be considered complex or inaccessible for young children. “The kids love singing about green issues,” says Beth Cleine, head of science and arts at the school. “They learn simple, catchy songs and sing them in the classroom or all together in assembly. It’s a fun way to learn.” The children performed some of the songs at last year’s Camden Music Festival at the Royal Albert Hall.

Ελληνίδα Μαθήτρια νικήτρια του διαγωνισμού «Juvenes Translatores»

Η Θεοδώρα Πλιάτσικα, μαθήτρια του 1ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων Θεσσαλίας, είναι η ελληνίδα νικήτρια στον φετινό ευρωπαϊκό διαγωνισμό μετάφρασης για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση «Juvenes Translatores». Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία δημοσίευσε σήμερα τα ονόματα και των 28 νικητών από όλες τις χώρες της ΕΕ, η Θεοδώρα Πλιάτσικα υπέβαλε την καλύτερη μετάφραση ανάμεσα στους 91 διαγωνιζομένους από 21 σχολεία της Ελλάδας. Εκτός από την νικήτρια, 2 ακόμη μαθήτριες και 1 μαθητής του ίδιου σχολείου ξεχώρισαν για την ποιότητα της μετάφρασής τους».